Afrika
filosofie
geschiedenis
kolonialisme
imperialisme


Afrika ♣ filosofie (opgedragen aan Simone Rops, filosoof, UvT)

harriebaken.nl humanities - literatuur - blogsels

Afrika - algemeen

Nou, 'algemeen'… nee, mijn eerste vermelding is eerder specifiek en niet gerelateerd aan filosofie.

De kleine afbeelding linksboven is naar een foto van Patrice Lumumba op de omslag van een klein boek over hem. De titel is 'Lumumba - Africa's Lost Leader', en is geschreven door Leo Zeilig. (London 2008 [updated 2015], ISBN 9781908323941 en/of 9781908323958)

Het boek is kort en evenwichtig, en wordt door Lode Vanoost (@lodevanoost) degelijk en uitgebreid (zoals ik dat van hem gewend ben) besproken in zijn artikel "Eerherstel voor Afrika's verloren leider Patrice Lumumba" (IA) op De WereldMorgen.be, vrijdag 15 januari 2016

Mocht je nog illusies hebben over de 'soms' veronderstelde superioriteit van de Belgische of Europese of westerse eh… beschaving, dan is het artikel van Vanoost een goed begin om daar voorgoed mee af te rekenen.

Ter aanvulling kun je op Howling Pixel ook nog kennisnemen van de gore details (voor zover die boven water - en ook zoutzuur - zijn gekomen) van het uit de weg ruimen van Patrice Lumumba in Patrice Lumumba (IA).

- —

Afrikaanse filosofen & het eurocentrisme

Artikelen

Webpagina's

Sophie Oluwole

  1. The Idea of an African Philosophy by Grâce Ndjako on dorudi.nl – May 28, 2017.

    "This article is based on a lecture given in the Singelkerk in Amsterdam on 25 May 2017 at the event Sophie Olúwolé: Afrikaanse filosofie. Wat het Westen kan leren".

    #AfricanPhilosophy #Eurocentrism #TheOther #Masolo #Hegel #Oluwole #Oyewumi #Bodunrin #history #identity #language

  2. Waarom we nooit over Afrikaanse filosofen leerden (en claimden dat ze niet bestonden) (IA) door Goele Geeraert, 29 mei 2017 op mo.be - "'Wie een taal niet kent, kan de traditie erachter niet ontdekken.' Daarmee vat Sophie Oluwole (emeritus professor Filosofie, Lagos University) het probleem van de Afrikaanse filosofie samen. Oluwole verdiepte zich in het Yoruba en ontdekte zo de filosoof Orunmila. Zijn denkwijze blijkt vandaag verrassend relevant."

  3. Moet "Afrikaanse filosofie" onze westerse hang naar exotiek voldoen? (IA) door Herman Lodewyckx (@lodewhe) 30 mei 2017 op mo.be "Het interview met de Nigeriaanse filosofe Sophie Oluwole is druk gelezen en gedeeld, maar Herman Lodewijckx heeft er heel wat bedenkingen bij. 'Afrikaanse filosofie en Afrikaanse filosofen worden in een exotische, naturalistische hoek geduwd, en Afrikaanse filosofen gaan zich gedragen zoals de westerse toeristen ze het liefst hebben: exotisch.'"

  4. 'De westerse filosofie loopt al eeuwen achter' (IA) door Seada Nourhussen (@seadanourhussen) 2 juni 2017 op trouw.nl "De toonaangevende Nigeriaanse filosoof Sophie Oluwole (82) was even in Nederland om iedereen kennis te laten maken met volslagen onbekende filosofische tradities."

- —

Masolo - Olivier - Nietzsche - Quest

Pasfoto Simone Rops, zwart-wit

Voorzitter Simone Rops

In mei 2017 was ik achter Helmut Bley aan gegaan, want mijn beste hedendaagsekunstvriendin (maar eh… *stottert*... was ze dat alléén die éne middag in De Pont, op woensdag 19 april 2017?) Simone studeert filosofie aan de UvT en organiseerde als voorzitter van Sapietia Ludenda een avond met Abraham Olivier over Nietzsche. Als geschiedenismaniak en anti-imperialist was ik heel benieuwd of ook de kijk van Nietzsche op het koloniale (en rücksichtslose, moorddadige) bewind van "Duitsland" in het huidige Namibië ter sprake zou komen.

Abraham Olivier over Nietzsche, Sapi

Nietzscheavond in het Duvelhok met Abraham Olivier
Sapi, Tilburg, 31 mei 2017
Voorzitter: Simone Rops

Ik ging alvast op zoek- en strooptocht. Onder meer stuitte ik op een boek van Helmut Bley over Namibië - het vroegere Zuid-West-Afrika, of, veelzeggend: Südwestafrika - maar het was jammer genoeg nergens (snel) te krijgen. Bij Google Books vond ik wel delen ervan, zoals het voorwoord van de vertaler van 'Namibia' van Bley.

Maar wél had ik rap een een pdf te pakken met de veelbelovende titel Engaging with the Philosophy of Dismas A. Masolo pdf 1,4 MiB. Met daarin daarin "On Being an African", een artikel door de spreker op Simone's avond, Abraham Olivier (pp. 77-102 van de pdf).

De pdf in zijn geheel is een dubbelnummer van: Quest: An African Journal of Philosophy / Revue de Philosophie Africaine, namelijk: part XXV, nos. 1-2.

Zojuist heb ik de mail opgezocht die ik Simone heb gestuurd aan de vooravond van die Sapi-avond in het Duvelhok in Tilburg. Er staat een hoop in, dus ik zal 'm hier plaatsen.

Voor mij is het overigens een heel speciale mail. Het is niet alleen de tofste mail die Simone me ooit heeft gestuurd (in 2015 schreef ze er 2 die zelfs heel lieflijk leken, maar die bleken eh… nep, eh… vals, neen, neen, eh… 'niet zo handig aangepakt' - ja, zo luidt haar toverspreuk om de feiten weg te poetsen en onder excuses uit te komen), maar soms lijkt het wel de láátste. (Haar Befehl van 14 november 2017 tel ik niet mee als 'mailtje'.) Nou, lezer, héél veel bijzonderderderder kan het allemaal niet, hè?

Oké, komt-ie. Simone's supermail met superaanhef! (Simone's antwoord staat bóven mijn mail, want ze volgt [zoals helaas hele volksstammen] de TOFU-manier van mailen. In het Engels heet dat top posting. Ik ben 'opgegroeid' op Usenet en zal er nooit aan kunnen wennen dat ik eerst een of ander antwoord lees, en dan pas de vraag, of een andere boodschap. Zelf flik ik het ook weleens, hoor. Bijvoorbeeld als het voor iedereen toffer is als ik alleen maar "Ja, prima!" roep, als antwoord op een onwijs lange vraag of discussie.

Simone's tofste, kameraadschappelijkste mail

[31-05-17 16:08]

Ha Baken,

Bedankt voor t pdf  :)  Helaas heb ik voor de lezing van vanavond geen tijd meer om het te lezen aangezien ik druk ben met essays en het aanvragen van de bestuursbeurs.

Ik zal vanavond goed opletten. Ik weet niet of ik aantekeningen ga maken aangezien ik [geknipt, te persoonlijk, hb] en het als voorzitter ook nog druk heb met andere taken tijdens zo'n avond.

Groetjes!

Van: Harrie Baken <harriebaken@tekstbaken.nl>
Verzonden: maandag 29 mei 2017 16:41
Aan: Simone Rops
Onderwerp: L.S. #030

Ha Röpslein,

Gelieve aan te treffen een fucking pdf over Afrika en Afrikaan zijn.

Eigenlijk was ik naar aanleiding van die komende lezing (die niet op de Sapisite staat) op zoek naar Nietzsche en zijn verhouding tot Afrika en het Duitse kolonialisme (dáárover is een kaaigoed museum in Belijn!).

Ik weet niet veel van 'm, dus ik vermoedde zomaar in het wilde weg dat hij dat allemaal wel prima vond, dat die negerstammen, die zo brutaal waren geweest om te bestaan, massaal werden neergemaaid met mitrailleurs.

De Duitse Staat was laat ontstaan (dat op zichzelf is telkens een oorzaak gebleken van pathologisch chauvinisme [pleonasme] en nationalisme) en was "te laat" voor de "Scramble for Africa" (ik hoop dat je een gave geschiedenisleraar hebt gehad) en wilde per se "zijn deel". Dat hebben ze geweten, aan zowel oost- als westkust.

Maar hoe meer je over de geschiedenis van Afrika leest en over wat behalve die Moffen, de Belzen, Britten, Hollanders, Fransen daar hebben uitgevreten, hoe erger je braakneigingen. Het begon rond 1870 (tijdvak van het Moderne Imperialisme: 1870-1914 [of 17]) maar dat is slechts een conventie ter indeling: het plunderen en afhankelijk maken en houden van Afrika ging daarna 'gewoon' door. Tot *nu* toe.

Hoe meer je trouwens ook te weten komt over de bleekgezichten met hun moordpartijen, hun propaganda en newspeak ("politionele acties" om verovering, plundering, verkrachting en moord [vrouwen en kinderen: aan het bajonet] aan te duiden. Dat laatste betreft "Nederland", een of andere kutstaat in Noordwest-Europa, *na* WOII.

O ja, Nietzy. Ik las in Helmut Bley - uitverkocht, dammit,

Helmut Bley, Namibia under German Rule

Omslag Helmut Bley,
Namibia under German Rule, 1998

Auteur: Bley, Helmut, Prijs: € 26,45, ISBN/ISBN13: 9783894732257, Categorie: Boek

… niet veel over Nietzsche en Afrika zélf. Wel dat hij de beschaving in Duitsland een achterlijk zootje vond worden. Hij zegt het anders.  :) Zie screenshotje van Google Books, voorwoord v. vertalert.

[brutaal tussenwerpsel van hb: mijn oorspronkelijk mail was in platte tekst en liet het volgende fragment (bij mij althans) niet zien - Simone mailde terug in html en daardoor werd de tekst (van Google Books) opgehaald en (bij mij althans) nu wel getoond … mail is technisch gezien een chaotisch zootje.]

This is the first paperback edition of a book which originally appeared under the title "South-West Africa Under German Rule", and appears with a new introduction by the author. The history of Namibia offers many parallels to developments in other European colonies. The settlers, with a greater or lesser use of force, established themselves in the country and their confrontation with the African population often culminated in rebellion in the area of major settlement; a European settler community would then consolidate itself over the ruins left by military conquest. The pattern was repeated in Namibia during the Nama and Herero wars. Helmut Bley shows how the roots of German totalitarianism stem from the colonial period. He provides a picture of how social insecurity, bureaucracy and rigid economic thinking produced the racialism and the extremism of the last years of German rule. The abuse of the Africans provided the roots of the abuse of the Jews.

Namibia under German Rule
Dit is het adres. In het gedeelte dat Google Books laat zien, staat maar 2 keer Nietzsche (voorwoord, p. viii). Ik weet niet of het dan in werkelijkheid dikker :) kan voorkomen, of dat G. dan wel meer pagina's (met N. erop) had getoond. Snap je? :-P

Kortom, doei!

Opletten dus, bij d'n Olivier, want ik wil wel weten hoe de Nietz tegenover het kolonialisme stond. En zo! Maakt aantekeningen op 1 papierke, opdat U mij verslag kunt uitbrengen. Zonder bosbessen, want dat waren 'blauwe bessen' en die kan ik 1 halfjaar niet meer zien of horen. Het was 1 pond! ;x)

Uw Superharkje - die geen tijd heeft om de mail nog na te kijken dus godwit wagge tegenkomt.

2 bijlagen. 1. Een screenshot van het voorwoord van de vertaler van 'Namibia' van Bley, en 2. de pdf Engaging with the Philosophy of Dismas A. Masolo pdf 1,4 MiB

— einde mail —

(Opm. 1 - de 'bestuursbeurs' die Simone noemt, was even ter sprake gekomen op woensdag 19 april, in de tuin van De Pont. Vandaar. Opm. 2 - 'dat hebben ze geweten' - met 'ze' bedoelde ik de (grotendeels uitgemoorde) bewoners van West- en Oost-Afrika.)

- —

maandag 2018-06-11 | #Quest #African #Philosophy #RuG #2001

Meer Quest

African Renaissance and Ubuntu Philosophy, Quest Vol. XV, nrs 1 & 2, 2001. Ed. Pieter Boele van Hensbroek, RuG. pdf [1,3 MiB]

Uit de inleiding: "Whether it concerns the 'political' or the 'cultural' discourses on African Renaissance and Ubuntu, the key to fruitful use of these concepts seems to lie in critical debate and creative elaboration of African traditions. Here a 'renaissance' is called for in a specific sense. In the European renaissance period the ambition of culture-makers was not to simply reinstate classical values, classical themes and classical ideals, but to surpass them. The promise of an African Renaissance may lie not in a fixation on African heritages as such, but in the ambition to re-appropriate them critically and creatively and so surpass them."

Contents

  1. Introduction p. 3

  2. ThaboMbeki - I Am An African, p. 9

  3. Dirk J. Louw - Ubuntu and the Challenges of Multiculturalism in Post-Apartheid South-Africa, p. 15

  4. Priscilla Jana - African Renaissance and the Millennium Action Plan, p. 37

  5. Ineke van Kessel - In Search of an African Renaissance: An agena for modernisation, neo-traditionalism or Africanisation? p. 43

  6. Wim van Binsbergen - Ubuntu and the Globalisation of Southern African Thouht and Society, p. 53

  7. Luchien Karsten and Honorine Illa - Ubuntu as a Management Concept, p. 91

  8. Caspar Schweigman - Ujamaa, a Phantom, p. 113

  9. Pieter Boele van Hensbroek - Philosophies of African Renaissance in African Intellectual History, p. 127

  10. Lansana Keita - Review: Leonhard Praeg, African Philosophy and the Quest for Autonomy, p. 139

  11. Comprehensive Bibliography on African Renaissance and Ubuntu, p. 145

- —

Deze pagina kun je met de validator van W3C checken op de html, de paginastructuur en de alt text bij afbeeldingen.