Delirious – Lustwarande 2019 | Oude Warande

Delirious – Lustwarande 2019

Aankondiging Delirious, Lustwarande 2019, Tilburg
Aankondiging Delirious, Lustwarande 2019

In de zomer van 2019 is de Oude Warande in Tilburg een Lustwarande. Voor de 10e keer – een jubileum dus. Aan deze expositie van sculpturen doen dit jaar 25 kunstenaars mee. Delirious is de titel; te zien van zaterdag 15 juni tot en met zondag 20 oktober 2019.

 

Naar Lustwarande 2019 in de de Oude Warande

Praktische info (route/plattegrond/entree/koffie)

De Oude Warande in Tilburg is een parkachtig bos/bosachtig park. Kijken we met de windroos mee (N-O-Z-W), dan ligt het tussen 1. Wandelbos/Reeshofdijk/spoorlijn, 2. Warandelaan/Universiteit van Tilburg, 3. Bredaseweg en 4. Zwartvenseweg/Reeshof. Bijna overal kun je de Oude Warande in, maar de volgende 3 ingangen zijn het handigst.

Oude Warande, kleine plattegrond tegen boom
Oude Warande, Tilburg
plattegrondje
tegen Amerikaanse eik
(Klik/mep voor ander kaartje.)

Ingang 1: Warandelaan, tegenover noordelijk parkeerterrein van de Universiteit van Tilburg
Als je in Tilburg uit oostelijke richting naar de Oude Warande fietst of loopt (Spoorlaan of noordelijker, en vanaf station Universiteit), kun je het beste via de universiteit gaan (Prof. Verbernelaan/Hogesschoollaan » Universiteitslaan » parkeerterrein » Warandelaan oversteken » de Faculty Club links laten liggen. Pakweg 100 meter verder de plattegrond op de roestige paal (ook op deze pagina) fotograferen of in je opnemen » de lanen op, de paden in!

Ingang 2: vanaf de Bredaseweg de Zwartvenseweg op
Kom je uit Bels via het Lijntje, of uit westelijke richting (Reeshof, Stad Parijs, Dorst, Breda, Overschie, etc.), pak dan het chique fietspad langs de Zwartvenseweg. Het wordt geflankeerd door een paar honderd meter prachtige Japanse Duizendknoop, vakkundig & royaal aangeplant (eh… onnozel & massaal verspreid) door de Dienst Publieke Werken met zijn graafmachines.

Lindelaan naar de Grotto, Oude Warande, Tilburg
Lindelaan naar de Grotto

Je fiets kun je kwijt tegen de boomstammen bij het noordwestelijke puntje van de Oude Warande, vlak voor de spoorwegovergang. (Kom je wegens omstandigheden in een voertuig met verbrandingsmotor, rij dan over de Zwartvenseweg, dus langs het genoemde fietspad.)

Kom je uit het westen over de Reeshofdijk, sla dan vlak voor het Wandelbos rechtsaf en ga de Zwartvenseweg op. Na een paar honderd meter ga je de spoorwegovergang over. Daar is een fraaie ingang, vlak bij de fietsenstalling van boomstammen. Loop de eerste de beste laan in. Bij het kruispunt dat volgt (het heeft wat weg van een driesprong), rechtdoor.

Dat is een laan met dikke Amerikaanse eiken. Aan sommige hangt een vleermuizenkast en aan de linkerkant zit tegen de achtste dikke eik het kleine grijze plattegrondje. (Het hangt pakweg 2,5 meter hoog, maar is inmiddels toch half vernield.) Uiteindelijk kom je in een smalle, maar fantastische lindelaan. De Grotto heb je dan al in beeld. (Maar doordat de muren perfect de omringende bossen weerspiegelen, heb je dat misschien niet meteen in de gaten.)

Ingang 3: hoek Bredaseweg/Warandelaan
De derde voor de hand liggende route is als volgt. Bredaseweg » afslaan bij restaurant Auberge du Bonheur » het parkeerterrein rechts laten liggen (of er je fiets tegen de horizontale boomstammen zetten) » praatje maken bij de kassa (gewoon contant betalen kun je in de Grotto) » hup, de beukenlaan in.

Kortom, bijna overal kun je het sterrebos in. En… alle wegen leiden naar Grotto. Waar je ook binnenkomt, al gauw zie je een brede laan voor je die recht naar het midden van de ‘ster’ leidt. Dat is het grote ronde grasveld met daarop (en half erin) ‘Grotto’, een kunstwerk van Callum Morton (2009). Het is een zwarte, spiegelende ‘grot’ met koffie, kaartjes & kassa.

Nog een leuke pagina over Callum Morton is How Callum Morton got in Donald Trump’s head. Een Sisyphus-klus wordt door Morton overtuigend uitgebeeld in Silkeborg (DK), zie de video op YouTube: Callum Morton “Sisyphus” KunstCenteret Silkeborg Bad.

Entreeprijs, kaartje, plattegrond, boekje

Lustwarande, verzochte bijdrage, bord, 2019
Verzochte bijdrage 2019

In de Grotto kun je voor € 15,- een gidsje kopen. Dat is dan meteen ook je ‘kaartje’ en de verzochte bijdrage (zie ’t groene bord).

Het boekje heeft ruim 60 bladzijden. Het bevat onder meer een lijst van de 25 deelnemende beeldhouwers en een plattegrond met 25 nummers die verwijzen naar de 25 kunstwerken en de evenzovele beschrijvingen ervan met telkens een kleine afbeelding.

In de Warande zelf liggen genummerde lichtgroene tegels die je de weg wijzen. De nummers zijn dezelfde als die op de plattegrond in het boekje. Via tegel 9 bijvoorbeeld kom je bij Las Pozas van Lena Henke. Dat is het eerste beeld waar je na het passeren van de kassa bij ‘ingang 3’ tussendoor loopt. En na een nauwkeurige blik op de plattegrond weet je dat je voor “Settings” van Magali Reus naar 3 tamelijk ver uit elkaar gelegen plaatsen moet.

Op de bladzijde met de plattegrond vooraan in het boekje wijst de ‘bovenkant’ niet precies naar het noorden, maar naar noordnoordoost. Anders gezegd: waar bovenaan het woord DELIRIOUS staat, loopt de spoorlijn Breda – Eindhoven. En de onderste lijn (een laan, natuurlijk) loopt parallel aan de Bredaseweg. (Bij de ‘i‘ rechtsonder is ingang 3. Compleet met informatiebalie met een kassa waar men niet met gewoon geld kan betalen. (“Alleen pinnen” – alsof je daar trots op kunt zijn.)

Aan de linkerkant van de schematische plattegrond moet je de Zwartvenseweg denken en rechts de Warandelaan en de universiteit.

Verder bevat het boekje over iedere kunstenaar 2 pagina’s met informatie. Een in het Nederlands en een in het Engels. En behalve koffies (etc.) serveert men bij Grotto ook vet gave vega-tosti’s.

Rondleiding met gids

Info over rondleidingen staat op de pagina Rondleidingen.

De 25 kunstenaars op Lustwarande ’19

De lijst hierna van de 25 deelnemende kunstenaars is wel volledig, maar de bijbehorende informatie nog niet. Bij de beeldhouwers over wie ik nog weinig heb gelezen zet ik voorlopig een link met daarin een zoekopdracht (met DuckDuckGo) naar afbeeldingen van hun werk.

  1. Isabelle Andriessen

    Isabelle Andriessen, Ivory Dampers (2019), Lustwarande Delirious, Tilburg
    Isabelle Andriessen, Ivory Dampers (2019)
    Lustwarande Delirious, Tilburg

    Op de site van Isabelle Andriessen (Nederland) kijk je misschien over de link naar haar werk heen, en dat zou eeuwig zonde zijn.

    Werk van Isabelle Andriessen was onlangs te zien op ‘Freedom of Movement‘ in het SMA. Op lost-painters.nl bespreekt Niek Hendrix werk van haar uit de jaren 2011-2015 in: Cinnnamon: Isabelle Andriessen – Protobodies. Ook bij Mister Motley een artikel: Het sci-fi mensbeeld van Isabelle Andriessen, door Najiba Brakkee, 2017-02-09. In haar recensie De postapocalyptische landschappen van Isabelle Andriessen bespreekt Lucette ter Borg de tentoonstelling Resilient Bodies van Andriessen. (Hoorn, voorjaar 2017)

  2. Nina Canell

    Nina Canell, Otic Pit (Right) (2019), Lustwarande, Delirious
    Nina Canell, Otic Pit (Right) (2019) Lustwarande Delirious

    Mothers’s Tankstation Limited toont mooi werk van Nina Canell (Zweden), onder meer van haar tentoonstelling “Reflexologies | Kunstmuseum St. Gallen, Switzerland” (2018) (Kopie op archive.org)

    Nina Canell werkt vaak samen met Robin Watkins, bijvoorbeeld op de tentoonstelling Energy Budget in de vertoningsruimte CAPRI in Düsseldorf (voorjaar 2019 – archive.org). Energy Budget was een klein jaar eerder ook te zien in het S.M.A.K. in Gent (zomer 2018, archive.org). Op de site van CAPRI vind je trouwens wel meer tof werk, zoals dat van Ellen Gallagher (Expo:: Nu-Nile, voorjaar 2018, archive.org).

    Nina Canell en Robin Watkins hebben een gezamenlijke site: canellwatkins.org.

    Nina Canell op Wikipedia

  3. Steven Claydon

    Steven Claydon, Concentric Communicators (2019) Lustwarande, Delirious, Tilburg
    Steven Claydon, Concentric Communicators (2019)
    Lustwarande, Delirious, Tilburg

    Het beeld Concentric Communicaters (Radial Arm Assembly) dat Steven Claydon (Verenigd Koninkrijk) voor Delirious heeft gemaakt, is een intrigerend beeld midden op een kruispunt in het kwadrant met het vierkant.

    Op Flickr.com heeft Butterfly Art News een flinke verzameling foto’s gepubliceerd van werk van Steven Claydon. Ze zijn gemaakt op de expositie The Gilded Bough in Sadie Coles HQ in 2016

    Meer werk werk van Steven Claydon bij galerie Sadie Coles HQ in Londen

    Werk, biografie en tentoonstellingen van Steven Claydon bij Saatchi Gallery (Londen).

    Steven Claydon op Wikipedia

  4. Claudia Comte

    Claudia Comte,, The Big Marble Bumpy Grumpy (2019)
    Claudia Comte
    The Big Marble
    Bumpy Grumpy (2019)

    De site van Claudia Comte (CH oftewel Zwitserland) bevat ruim 1200 slideshows met haar werk. Je kunt er een hele middag mee vooruit.

    Gallery Gladstone in New York toont een serie van 23 foto’s van het werk van Claudia Comte. Verder nog: bio, bibliografie, expo’s. Ongeveer hetzelfde vind je bij König Galerie (Berlijn), maar deels wel ander werk.

    Artsy.com geeft een korte typering van Comte: “Claudia Comte is best known for her site-specific installations, featuring wooden sculptural forms set against graphic, abstract wall paintings. Comte creates a unique, rule-based measurement system for each new body of work so that every piece relates to a particular scale. Despite such regimented schemes, Comte’s pieces are imbued with a sense of playfulness, humor and irreverence, puncturing the solemn atmosphere connected with minimalism.”

    Werk van Claudia Comte staat er ook, maar wordt niet fraai weergegeven – zo te zien zijn kunstenaars voor Artsy vooral verdienmodellen. (De agressieve pop-ups voor een abo op de nieuwsbrief deden voor mij de deur dicht. Exit Artsy.)

    Beter ga je naar Berlin Art Link. Dat plaatst tenminste een interview: Claudia Comte Works Only for Her Work. Daar steek je wat van op. 6 mooie foto’s erbij. (Ook te vinden op archive.org.)

    Claudia Comte op Wikipedia – helaas is dat slechts een stub, een ‘beginnetje’

  5. Morgan Courtois

    Morgan Courtois, Spring Figures, 2019, Lustwarande, Delirious
    Morgan Courtois, Spring Figures
    Delirious – Lustwarande 2019, Tilburg

    Werk van Morgan Courtois (Frankrijk) vind je onder meer op Art Viewer. Het betreft de tentoonstelling It’s All Tied Up in a Rainbow, zomer 2018, in Passerelle Centre d’art contemporain in Brest.

    Een fantastisch mooie pdf is Figure Figure no. 6, 2018, Conversation avec Morgan Courtois [5,9 MiB], met daarin een Franstalig interview met Courtois en foto’s van werk van hem. (Ook op archive.org)

  6. Hadrien Gérenton

    Hadrien Gerenton, Les Detectives Suavages (1, 2, 3, 4) (2019)
    Hadrien Gérenton
    Les Detectives Suavages (2019) (detail)

    Een bio van Hadrien Gérenton (Frankrijk) vind je bij galerie Jérôme Pauchant; ook een pagina met werk (2015-2017). Ook op de site van Hadrien Gérenton zelf vind je een aantal mooie sculpturen. (Kopie op archive.org) Hadrien Gérenton heeft nog geen eigen artikel op Wikipedia (2019-09-15).

    12 werken van Hadrien Gérenton vond ik op de site van galerie chantiersBoîteNoire (Montpellier).

  7. Daiga Grantina

    Daiga Grantina, P-ree, Delirious, Lustwarande 2019, Oude Warande, Tilburg
    Daiga Grantina, P-ree
    Lustwarande 2019, Tilburg

    Het beeld dat Daiga Grantina (Letland) voor Delirous heeft gemaakt is pas in augustus geplaatst. Het zou volgens de kleine catalogus “P-ree” gaan heten. Of dat nu inderdaad de titel is, is de vraag. Het het metalen object op de bosgrond lijkt in de verste verte niet op een “mobile” “in de oksel van een tak”, zoals je ziet.

    Info over Daiga Grantina (Letland) en vooral veel werk vind je op de site van haar galerie Joseph Tang (Parijs): Daiga Grantina Archives (Kopie op archive.org).

    Art Viewer toont enkele foto’s van werk van Daiga Grantina in Palais de Tokyo (Parijs), voorjaar 2018. Men schrijft er onder meer:

    “Daiga Grantina has created a vast sculpture from a range of materials with varying qualities: hard and soft, transparent and opaque. Blended together in a strange and colourful landscape, each one of these materials has a role of its own in this organism that is playful, furious, confused, and a little ‘toll’ (the German term meaning ‘mad’ or ‘astounding’ which lends Grantina’s work its title).”

    Meer over Daiga Grantina op arterritory.com, met afbeeldingen en een interview door Odrija Fišere, 2016-10-18. Op Wikipedia heeft Grantina nog geen eigen artikel (2019-09-15).

  8. Siobhán Hapaska

    Siobhán Hapaska, Sunflower (2013-2019), Lustwarande Delirious
    Siobhán Hapaska, Sunflower, (2013-2019) Lustwarande Delirious

    Over en vooral van Siobhán Hapaska (Ierland) vind je veel op de gave site van Kerlin Gallery in Dublin.

    Op de homepage van de galerie in Dublin komt een grote foto van Sunflower in de Oude Warande letterlijk voorbij, op je scherm. (Op de pagina ‘Artists’ viel m’n oog overigens meteen ook op Callum Innes en Sean Scully.)

    Ga je naar de pagina over Siobhán Hapaska, dan kom je vanzelf terecht bij werk van haar: installaties, video’s, sculptuur. Verder ook publicaties, een bio en komende en voorbije exposities. Aanrader!

    Siobhán Hapaska op Wikipedia

  9. Lena Henke

    Lena Henke, Las Pozas (2017-2019) Lustwarande 2019
    Lena Henke, Las Pozas (2017-2019) Lustwarande Delirious

    De site van Lena Henke (Duitsland) ligt soms plat. Er staat een kopie op archive.org, maar veel heb je daar niet aan. Op Schirn.de vind je een beschrijving en beelden van haar installatie SCHREI MICH NICHT AN, KRIE­GER! uit 2017. (Kopie op archive.org)

    Lena Henke op Wikipedia – een piepkleine pagina.

  10. Camille Henrot

    Camille Henrot, Dropping the Ball (2016), Delirious, Lustwarande
    Camille Henrot
    Dropping the Ball (2016)
    Lustwarande 2019

    Op de website van Camille Henrot (Frankrijk) staan ruim 60 slideshows met haar werk.

    In Metropolis M schrijft Nanda Janssen: Camille Henrot krijgt carte blanche in Palais de Tokyo, over de expo Days are Dogs die Henrot verzorgde in Palais de Tokyo, in 2017. Met ook werk van David Horvitz, Maria Loboda, Nancy Lupo, Samara Scott, Avery Singer en Jacob Bromberg (Kopie van het artikel/interview op archive.org)

    Camille Henrot en de macht van het grote geld, door Hans den Hartog Jager, NRC, 2017-11-30. “De grote solo-expositie van Camille Henrot in Parijs weerspiegelt de invloed van geldschieters in de kunst. Van die macht moet de Nederlandse kunstwereld nog doordrongen raken,” is het thema van het artikel van Den Hartog Jager. (Kopie op archive.org)

    Camille Henrot op Wikipedia

  11. Nicholas Hlobo

    Nicholas Hlobo, Isithanga (2019) Delirious, Lustwarande Tilburg
    Nicholas Hlobo, Isithanga
    Delirious, Lustwarande 2019

    De site van museum Zeitz MOCAA in Kaapstad heeft een pagina over Nicholas Hlobo (Zuid-Afrika), met een link naar een fraaie serie foto’s van Iimpundulu Zonke Ziyandilandela.

    Op YouTube staat de video Nicholas Hlobo’s Post-Apartheid Sculpture Art [24 min.], over Nicholas Hlobo en zijn werk.

    Nicholas Hlobo op Wikipedia

  12. Saskia Noor van Imhoff

    Saskia Noor van Imhoff #+30.00 (2017) Lustwarande-2019
    Saskia Noor van Imhoff
    #+30.00 (2017)
    Lustwarande 2019

    Werk van Saskia Noor van Imhoff (Nederland) vind je bij Grimm Gallery (Amsterdam). Zie onder meer de pdf over Van Imhoff (archive.org) op de expo Unseen (Amsterdam, 20-22 september 2019).

    Saskia Noor van Imhoff op Wikipedia

  13. Sven ’t Jolle

    Sven 't Jolle 2019 Out of touch (Boze brievenbussen) Lustwarande
    Sven ’t Jolle 2019 Out of touch
    (Boze brievenbussen)

    Kijk voor een mooie serie foto’s van werk van Sven ’t Jolle (België) bij galerie Laurent Godin (Parijs). Met cv/bio.

    Idem bij PLUS-ONE Gallery in Antwerpen. (archive.org)

    In het S.M.A.K in Gent exposeerde ’t Jolle werk over vluchtelingen “zonder papieren” (2006). Sans-papiers (archive.org).

    Tom van den Oetelaar/Omroep Brabant licht op YouTube de Boze brievenbussen kort toe.

    Wikipedia heeft over Sven ’t Jolle nog geen artikel [2019-10-13]. Dat is jammer, vind ik.

  14. Sonia Kacem

    Sonia Kacem, Digging Soft Walls (2019), Lustwarande Delirious
    Sonia Kacem
    Digging Soft Walls
    Lustwarande 2019

    Sonia Kacem (Zwitserland)

    Op de site van galerie T293 in Rome een fraaie slideshow van werk van Sonia Kacem. (archive.org)

    Ook bij Galerie Gregor Staiger (Zürich) werk van Sonia Kacem (archive.org). En bij Frieze een artikel over haar: Make, move, dispose, repeat (2014). (archive.org)

    Op Wikipedia is er alleen nog [2019-10-13] een artikel over Sonia Kacem in het Frans.

  15. Esther Kläs

    Esther Kläs, Estar (2019) Delirious Lustwarande, Oude Warande
    Esther Kläs, Estar (2019)
    Delirious – Lustwarande

    Esther Kläs (Duitsland) heeft bij haar galerie Xavier Hufkens (Brussel) een mooie pagina over HORIZONTE. Zo heette daar haar 2e expo, in 2018. De tekst van Mark Kremer is verhelderend. Het getoonde werk van Kläs vind ik poëtisch.

    Op vrijdag 14 juni, dus nog voor de opening van Delirious en zonder ‘het boekje’ (het bleek een toffe mini-catalogus) en ook nog eens onzeker wat betreft de lichtgroene tegels met nummers, struinde ik alvast een beetje door de Warande. Ik zag het meteen! Poëtisch! ‘Estar’ van Esther Kläs – zie de foto.

  16. Sarah Lucas

    Sarah Lucas, Kevin or Florian, Lustwarande 2019 Delirious
    Sarah Lucas, Kevin & Florian [in beeld is ‘Kevin’]
    Delirious, Lustwarande 2019

    Werk en bio van Sarah Lucas (Verenigd Koninkrijk) op de site van Gladstone Gallery.

    Museumtijdschrift had dit voorjaar een nieuwsbericht over Lustwarande ’19. Kort, en niet bijster boeiend, maar wel met een bijzonder leuke foto van een ‘courgette’ van Sarah Lucas met daarachter een kip op een pik. Nee, vreemd is dat niet, kippen zijn immers gek op pikken. (Half juli zag ik de pikkip niet meer. Gelukkig voor zowel pik- als kipliefhebbers staat er een kopie op archive.org.)

    Meer over Kevin & Florian (2013) op Sculpture in the City. Uit de toelichting: “Florian and Kevin are monumental sculptures of marrows, cast in both bronze and concrete. The marrow has appeared multiple times in Lucas’s art, as symbol of growth, fecundity and the English pastoral tradition.” (Kopie op archive.org)

    Bij Sadie Coles HQ vind je een pdf (674 KiB) met 2 gave foto’s van zowel Kevin als Florian, beide courgettes (of marrows uitgevoerd in brons. De toelichting vermeldt ook de locaties van de apart tentoongestelde ‘gevallen’ en tevens de betonnen exemplaren. (Kopie op archive.org)

    Sarah Lucas: A Young British Artist grows up and speaks out, door Christina Patterson in The Independent, 2012-07-21 (Kopie op archive.org)

    In de Guardian van 2011-05-27: The Saturday interview: Sarah Lucas, door Aida Edemariam (Kopie op archive.org)

    In The Scotsman van 2014-02-09: Interview: Sarah Lucas on her shocking artwork. Sarah Lucas explains to Susan Mansfield why size matters when it comes to her shocking artwork – and why she’s happy to go out on a limb. Over Lucas’ expo in Tramway in Glasgow, 2014. (Kopie op archive.org)

    Interview with Sarah Lucas by Marta Gnyp for Zoo Magazine #44, June 2014 (Kopie op archive.org))

    Op de site van Sadie Coles HQ staat een enorme cv/lijst van tentoonstellingen van Sarah Lucas (pdf, 236 KiB) (Kopie op archive.org)

    Sarah Lucas op Wikipedia (EN)

  17. Justin Matherly

    Justin Matherly, Cost of living, mob above, mob below w.t.n.c.g.l. (2013) Lustwarande 2019
    Justin Matherly, Cost of living
    (mob above, mob below w.t.n.c.g.l., 2013) Lustwarande 2019

    Justin Matherly (Verenigde Staten)
    In de https://www.fundamentfoundation.nl/[etc., beveiligingsfout] nieuwsbrief van Lustwarande was is Matherly’s ‘Nietzsche’s Rock’ (Duits: ‘Nietzsches Felsen’) afgebeeld. (archive.org) Daar wilde ik meer van weten. Misschien zou m’n ex-hedendaagsekunstvriendin Simone Rops het ook interessant vinden. Misschien.

    Ik kwam eerst terecht bij YouTube: Skulptur Projekte Münster, 2017. (Wees op je hoede voor de “muziek”, die misschien ongevraagd begint.)


    Nietzsches Rock, Justin Matherly, München 2017
    Nietzsche’s Rock, Justin Matherly, München 2017

    Vervolgens heb ik met DuckDuckGo een leuke verzameling afbeeldingen van Nietzsche’s Rock tevoorschijn getoverd.

    Na verder speuren stuitte ik op een enorme pdf op fundamentfoundation.nl, dat nu lustwarande.org is. De pdf is 16,4 MiB groot en bevat kennelijk een preselectie van kunstenaars voor Delirious: https://www.fundamentfoundation.nl/ [beveiligingsfout] LUSTWARANDE-%E2%80%9819-DELIRIOUS-shortlist.pdf‘LUSTWARANDE-’19-DELIRIOUS-shortlist.pdf, met dus meer kunstenaars erin met hun werk dan alleen de 25 op deze pagina. Gaaf om door te nemen, die pdf! (Mocht hij op een kwaaie dag zijn verdwenen, geen nood: op archive.org staat een kopie.)

  18. Win McCarthy

    Win McCarthy, Master (2019), Lustwarande Delirious
    Win McCarthy, Master (2019)
    Lustwarande Delirious

    Win McCarthy (Verenigde Staten)
    Op frieze.com vind je een artikel (met flink wat afbeeldingen) door Harry Thorne over Win McCarthy (oktober 2017)

  19. Bettina Pousttchi

    Bettina Pousttchi, Marlene I, Marlene II, Marlene III (2019) Lustwarande
    Bettina Pousttchi
    Marlene I, Marlene II, Marlene III (2019) Lustwarande Delirious

    Op haar eigen site toont Bettina Pousttchi (Duitsland) veel werk. (Je vindt er ook publicaties van haar.) De slideshow met Double Monuments for Flavin and Tatlin vond ik meteen tof. Dat komt vast ook door de toren van Tatlin.

    Bettina Pousttchi op Wikipedia

  20. Magali Reus

    Magali Reus, Settings (Swallows) Lustwarande, Delirious Tilburg 2019
    Magali Reus
    Settings (Swallows)
    Delirious, Tilburg 2019

    Op de plattegrond in de kleine catalogus staat “nummer 20” 3 keer vermeld. Het werk Settings van Magali Reus (Nederland) bestaat namelijk uit 3 delen: Pass, Antennae en Swallows.

    Swallows vind je tegen een muur van 1 van de 2 witte gebouwen (bij de Grotto), Antennae staat in ‘de cirkel linksonder’ en Pass in de vijver.

    Werk uit 2014 t/m 2017 op Magali Reus haar eigen site.

    Magali Reus in het Stedelijk. Over haar expo Mustard (2016)

    Magali Reus, Settings (Antennae), Delirious, Lustwarande 2019, Tilburg
    Magali Reus, Settings (Antennae)
    Delirious, Tilburg 2019
    Magali Reus, Settings (Pass) Delirious, Lustwarande 2019, Tilburg
    Magali Reus, Settings (Pass)
    Delirious, Tilburg 2019

    Prix de Rome voor kunstenares Magali Reus“, door Anna van Leeuwen, Vk 2015-12-17. Citaat: “Reus was voor deze prijs voorgedragen door Roos Gortzak, directeur van museum de Vleeshal in Middelburg. Zij roemde Reus’ werk omdat het de toeschouwer laat nadenken over ‘het onderscheid tussen cultuur en natuur’.”

    Interview door Andrea van Pol met Roos Gortzak over Magali Reus Prix de Rome 2015 (video, 4 minuten)

    Magali Reus op Wikipedia

  21. Jehoshua Rozenman

    Jehoshua Rozenman Circular Ashes (2019) Lustwarande Delirious
    Jehoshua Rozenman
    Circular Ashes (2019)

    Jehoshua Rozenman (Israël/Nederland)
    Op de site van Jehoshua Rozenman zelf staan schilderijen, beeldhouwwerk, een toelichting op zijn werk en overzichten van tentoonstellingen – onder meer werk voor Delirious. Ook op galeries.nl staat werk van Rozenman (althans op de tijdstippen dat de server van galeries.nl zin heeft de pagina te serveren).

  22. Bojan Šarčević

    Bojan-Šarčević, Overboard (2019) Delirious, Lustwarande, Tilburg
    Bojan-Šarčević, Overboard (2019)
    Delirious – Lustwarande

    Bojan Šarčević (Frankrijk) heeft had een bijzonder minimalistische website. ‘bojansarcevic.net’ bestond uit één pagina. Daarop stond een mooie foto van ijs in een van zijn diepvrieskisten plus de titel van de foto, namelijk “Sentimentality is the core“.

    [Dinsdag 11 juni 2019] De genoemde site van Bojan Šarčević bestaat niet meer. Maar dat ik hierboven niet uit m’n nek lul over dat ijs in een diepvrieskist enzovoort, kun je zien op een kopie van bojansarcevic.net van 5 mei op archive.org.

    Sentimentality is the core heette ook zijn tentoonstelling in ‘Modern Art’ Vyner Street, London, eind 2018. Ook op YouTube staat Sentimentality is the core, met een stuk of 5 diepvriezers. Op GalleriesNow vind je ook werk van Šarčević.

    Bojan Šarčević op Wikipedia

  23. Grace Schwindt

    Grace Schwindt, performance Frozen Dance, 2019-05-26, Brief Encounters, veld
    Het veld voor de performance
    Frozen Dance van Grace Schwindt
    (Brief Encounters, Lustwarande)
    Zie de video voor de performance op 2019-05-26

    Mijn foto laat niet veel meer zien dan het veld waarop op 26 mei Frozen Dance plaatsvond. Op de zwarte ‘sokkels’ stonden kleine glazen beelden van Willem van Oijen.

    Op Vimeo staat een verslag op video van Frozen Dance van Grace Schwindt. De video is voorzien van een uitgebreide Engelstalige toelichting.

    Op de site van Grace Schwindt (Duitsland) vind je werk van haar, en overzichten van exposities, recensies en interviews.

  24. Eric Sidner

    Eric Sidner, 5 heads (head 1, head 2, etc.) (2019) Lustwarande 2019
    Eric Sidner, 5 heads (2019)
    Lustwarande, Delirious, Tilburg

    Eric Sidner (Verenigde Staten).

    Op de site van galerie Deborah Schamoni vind je werk van Eric Sidner en ook een bio. (archive.org) Bovendien een kleine maar gave pdf, getiteld Searching for the Artist’s Intentions in Suspended, Sculptural Paintings, door Will Heinrich, 2015-12-05. (archive.org)

    Zie ook deze 2 zeer gevarieerde pagina’s van Art Viewer: Eric Sidner (1) (archive.org) en Eric Sidner (2) (archive.org)

    Op 2019-10-13 was er nog geen Wikipediapagina over Eric Sidner.

  25. Filip Vervaet

    Filip Vervaet, Setting (2019) Lustwarande Delirious, Oude Warande, Tilburg
    Filip Vervaet, Setting (2019)
    Lustwarande Delirious

    Op de website van Filip Vervaet (België) vind je behalve werk ook zijn bio. Hij heeft nog geen eigen artikel op Wikipedia.

    Van 25 mei t/m 18 augustus 2019 loopt in De Warande(!) in Turnhout zijn tentoonstelling: Up On The Hill, Down By The River (Kopie op archive.org).

    Van de site van Cultuurhuis De Warande:
    “In de Expozaal van de Warande loopt de nieuwe solotentoonstelling van Filip Vervaet. Op de twee niveaus van de zaal creëert deze beeldhouwer een boven- en een onderwereld. Bezoekers worden meegenomen doorheen een apart universum.
    Vervaets werk is een vurig pleidooi voor het voortbestaan van het oeroude medium beeldhouwkunst. Zijn werk sluit aan bij een lange traditie van beeldhouwers als August Rodin of Medardo Rosso. Maar zijn voorbeelden komen ook uit het bredere veld van de beeldende kunst, met namen als Turrell, Kapoor, Rothko en Malevitsj. Zijn werk ademt dan ook een eigentijdsheid uit, en roept zelfs een toekomstbeeld op. […]”

LW 2019 LW

Aankondigingen en recensies

Tilburgers.nl (1)

Tilburgers.nl kopte op 4 februari 2019 ‘Jubileum jaar voor Lustwarande met grote expositie‘. Wat de spatie tussen ‘Jubileum’ en ‘jaar’ daar doet, is een raadsel. Maar alla, het is een informatief stukje. Compleet met een afbeelding van Nietzsche’s Rock van Justin Matherly.

Tilburgers.nl (2)

Over Lustwarande 2019 schrijft John Geerts: 15 juni begint tiende jubileumeditie van Lustwarande: Delirious op Tilburgers.nl, 2019-05-14.

Brabants Dagblad (1)

Jubilerend Lustwarande kijkt weer vooruit, achtergrondartikel door Gerrit van den Hoven, Brabants Dagblad, 23 mei 2019. Over de geschiedenis van stichting Fundament, van Lustwarande, van de soms heftige problemen en de overwinning ervan.

Brabants Dagblad (2)

Boze brievenbussen in de Warande bij de tiende Lustwarande, door Gerrit van den Hoven, Brabants Dagblad 13 juni 2019. Leuke kennismaking met Delirious. (Idem in het Eindhovens Dagblad.)

Over de boze brievenbussen schrijft hij: “Het meest tot de verbeelding spreken de werken waarbij de makers een beroep doen op de fantasie van de toeschouwers. Zoals ‘Boze brievenbussen’ van de Belg Sven ’t Jolle (1966). In het bos staan opeens zes brievenbussen op een kluitje, uitzinnig vormgegeven alsof er toch ergens in het bos mensen zijn gekomen die hier hun post komen afhalen.”

Omroep Brabant

Omroep Brabant, vrijdag 14 juni: ‘Wie heeft de grootste courgette?’, dubbelzinnigheid ligt altijd op de loer bij de Lustwarande, door Tom van den Oetelaar. Met een korte stukje video met Chris Driessen gezeten op “een hele grote bronzen piemel” (een van de 2 vette courgettes door Sarah Lucas) en eentje over de “Boze Brievenbussen” van Sven ’t Jolle. Ook foto’s van het werk van Claudia Comte, Eric Sidner en Justin Matherly. (Kopie op archive.org)

Tilburgers.nl (3)

Lustwarande 2019: Delirious – door Paula Anguita, Tilburgers.nl, maandag 17 juni 2019

Volkskrant

De eerste wat doordachte en daardoor ook kritische recensie die ik tegenkwam, is die van Sarah van Binsbergen in de Volkskrant van maandag 17 juni 2019. De beelden van Lustwarande laten je anders kijken naar het op zichzelf al prachtige wandelbos in Tilburg.

Over de titel Delirious en over de kop van haar recensie schrijft Van Binsbergen: “De curatoren gaven de tentoonstelling de titel Delirious mee, maar om het een thema te noemen gaat wat ver. Daarvoor is de selectie van werken te divers qua onderwerpen, materialen en benaderingen. Het predikaat ‘hallucinerend en euforisch’, zoals de curatoren het thema uitleggen, valt lang niet op ieder werk te plakken.

Gelukkig maar, zou je kunnen zeggen. Want wat de expositie vooral bijzonder maakt is de individuele zeggingskracht van de afzonderlijke beelden en hoe deze reageren op hun omgeving. De beelden staan kriskras langs de wandelroutes opgesteld om nietsvermoedende wandelaars te verrassen. Stuk voor stuk laten ze je anders kijken naar het op zichzelf al prachtige wandelbos, en hoe de kunst zich daar tijdelijk aan opdringt.”

Univers

Kort bericht met foto’s in Univers, het magazine van de Universiteit van Tilburg. Een frisse neus, kunst en kriebels in het Warandebos, door Adrian van den Eerenbeemt, woensdag 2019-06-19. Met waarschuwing voor de eikenprocessierups, die actief is in de lanen met inheemse zomereiken.

EPR eikenprocessierups, waarschuwing, eiken, Oude Warande
Lint met waarschuwing:
EPR op inheemse zomereik

Zie voor de EPR ook de in opdracht van de Staat haastig in elkaar geflanste website “Kennisplatform Processierups i.o.“. De teksten zijn bij elkaar gejat. (Kopie op archive.org)

Telegraaf

Ook het landelijke sufferdje voor liefhebbers van sensatie en tweedehands auto’s plaatst een bespreking: Jubileumeditie Lustwarande in Tilburgs sterrenbos, Telegraaf 2019-06-24, Paola van de Velde. Over de beelden die Sara Lucas maakt, gebruikt Van de Velde 2x de omschrijving ‘schuine humor’. Je moet je doelgroep nieuwsgierig maken, nietwaar.

Na de onzin dat de “Oude Warande, beter bekend [is] als het Tilburgse sterrenbos”, volgt de boute bewering dat Lucas de courgettes Florian & Kevin vernoemd heeft “naar twee van haar ex-vriendjes”. Ik geloofde er geen barst van. Ook nu, na een halfuur googelen, denk ik dat Van der Velde een duim heeft zo groot als een courgette van Lucas.

De banale chapeau (‘bovenkop’) doet de deur dicht: “Sarah Lucas zet exen als courgettes te kijk”. (Kopie op archive.org)

Trendbeheer.nl – Niels Post

“Eigenlijk altijd een feest […] Dit jaar een heerlijke jubileum editie, de tiende tentoonstelling sinds 2000.” schrijft Niels Post in zijn bespreking Lustwarande 2019. Veel leuke foto’s erbij. (Kopie op archive.org)

NRC – Sandra Smets

Sandra Smets zal weleens even flink uithalen: Loodzware teksten bij magere beelden op tiende editie van Lustwarande (NRC 2019-07-27, ook op archive.org). En er nog een schepje bovenop doen met de ondertitel: “Geen omgeving is zo gunstig voor kunst als een wandelpark, en toch weet deze kunstroute teleur te stellen. Op een paar brievenbusmannetjes na.”. Nou, daar ben ik het niet mee eens, hoor! ;-)

Dat de Boze brievenbussen van Sven ’t Jolle helemaal te gek zijn, dat vind ik ook. En dat je in een kleine catalogus die je verkoopt als entreebewijs moet proberen te schrijven voor het grote(re) publiek dat je immers wilt trekken – mee eens. Sandra Smets noemt inderdaad een aantal wel héél sterke beelden, maar dat alle andere ‘mager’ zijn, nee. En het fantastische Estar van Esther Kläs nóémt ze niet eens! Drie strafpunten. Maar toch wel een leuke en scherpe bespreking.

Brief Encounters ’19

Net als in ’17 en ’18 is ook in ’19 Brief Encounters een onderdeel van Lustwarande. Deze korte ontmoetingen vinden plaats op 26 mei 2019 (archive.org) (3 ‘event sculptures‘ op één dag, namelijk van, door & met: Melanie Bonajo, William Hunt, Grace Schwindt) en op 8 september 2019 (archive.org). Ook dan 3 ‘event sculptures‘ op één dag, met Phoebe Collings-James & Last Yearz Interesting Negro (VK), Tanja Ritterbex (NL) en Gosie Vervloessem.

Minimenu

HomeLustwarande 2004Lustwarande 2011Dan Weiss in ParadoxRichard Long in De PontlogboekW3C-validatorharrie@harriebaken.nl

7 gedachten over “Delirious – Lustwarande 2019 | Oude Warande”

  1. Beste Harry, dank voor het delen van mijn werk. Hopelijk mag ik u erop attenderen dat u een spel fout heeft gemaakt in de titel? Het is Ivory Dampers. Hopelijk zou het zsm willen corrigeren? Hartelijk dank! Groet, Isabelle

      • Hoi Harrie, ik ben wat beeld materiaal aan het verzamelen van de verschillende stadia die mijn werk doorlopen heeft. Ik vroeg me af, is het misschien mogelijk om mail contact met je te krijgen? Misschien ben je bereid wat meer van je beeld materiaal met mij te delen? Als het high def is dan kan ik het misschien voor mijn website gebruiken. Alvast heel erg bedankt voor je reactie! Groet, Isabelle

        • Hoi Isabelle,
          Natuurlijk, mailen is prima: harrie [at] harriebaken [punt] nl
          Maar ik mail jou wel, in de loop van de avond. Ik zal een van mijn foto’s meesturen, zodat je kunt beoordelen of je er wat aan hebt.
          Dag!
          Harrie

Plaats een reactie

5 × twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.