Delirious | Lustwarande 2019 | Oude Warande

Bijgewerkt op 2021-02-20 om 00:42:53 door Harrie Baken

Win McCarthy

Win McCarthy, Master (2019), Lustwarande Delirious
Win McCarthy, Master (2019)

Over Win McCarthy (Verenigde Staten) vind je op frieze.com een artikel door Harry Thorne (met flink wat afbeeldingen, oktober 2017).

Tijdens het bijwerken van deze pagina stuitte ik op Een verborgen zelfportret – Win McCarthy door Milo Overmeire op de site Mr. Motley, 31 mei 2018.

Het gaat over een interview dat niet doorging, want, schrijft Overmeire over McCarthy, “De relatie tussen het persoonlijke, en het openbare leven is namelijk precies waar zijn werk over gaat. Om deze inhoud van zijn werk te waarborgen lijkt hij zich bewust in nevelen te hullen.”

Misschien heeft Win McCarthy ook daarom nog geen pagina op Wikipedia [2020-01-23]

Bettina Pousttchi

Bettina Pousttchi, Marlene I, Marlene II, Marlene III (2019) Lustwarande
Bettina Pousttchi
Marlene I, Marlene II, Marlene III (2019)

Op haar eigen site toont Bettina Pousttchi (Duitsland) veel werk. Je vindt er ook publicaties van haar.

De slideshow met Double Monuments for Flavin and Tatlin vond ik meteen tof. Dat komt vast ook door de toren van Tatlin.

Op Wikipedia is er over Bettina Pousttchi een Engelstalige pagina (met waarschuwingen betreffende de kwaliteit ervan) en een Duitstalige [gecheckt op 2021-01-23].

Magali Reus

Op de plattegrond in de kleine catalogus staat “nummer 20” 3 keer vermeld. Het werk Settings van Magali Reus (Nederland) bestaat namelijk uit 3 delen: Pass, Antennae en Swallows.

Swallows vind je tegen een muur van 1 van de 2 witte gebouwen (bij de Grotto), Antennae staat in ‘de cirkel linksonder’ en Pass in de vijver.

Werk uit 2014 t/m 2017 op Magali Reus haar eigen site.

Magali Reus in het Stedelijk. Over haar expo Mustard (2016)

Prix de Rome voor kunstenares Magali Reus“, door Anna van Leeuwen, Volkskrant, 17 december 2015. Citaat: “Reus was voor deze prijs voorgedragen door Roos Gortzak, directeur van museum de Vleeshal in Middelburg. Zij roemde Reus’ werk omdat het de toeschouwer laat nadenken over ‘het onderscheid tussen cultuur en natuur’.”

Interview door Andrea van Pol met Roos Gortzak over Magali Reus Prix de Rome 2015 (video op YouTube, 4 minuten)

Magali Reus op Wikipedia

Jehoshua Rozenman

Jehoshua Rozenman Circular Ashes (2019) Lustwarande Delirious
Jehoshua Rozenman
Circular Ashes (2019)

Op de site van Jehoshua Rozenman (Israël/Nederland) staan schilderijen, beeldhouwwerk, een toelichting op zijn werk, onder meer werk voor Delirious, en overzichten van tentoonstellingen.

Ook op Gallery Viewer staat werk van Jehoshua Rozenman.

Wikipedia heeft over Jehoshua Rozenman een Nederlandse en een Vietnamese pagina [gecheckt 2021-01-23].

Bojan Šarčević

Bojan-Šarčević, Overboard (2019) Delirious, Lustwarande, Tilburg
Bojan-Šarčević
Overboard (2019)

Bojan Šarčević (Frankrijk) heeft had een bijzonder minimalistische website. ‘bojansarcevic.net’ bestond uit één pagina.

Op die ene pagina stond slechts een mooie foto van ijs in een van zijn diepvrieskisten. Oké, ook nog de titel van de foto, namelijk “Sentimentality is the core“.

[Dinsdag 11 juni 2019] De genoemde site van Bojan Šarčević bestaat niet meer. Maar dat ik hierboven niet uit m’n nek lul over dat ijs in een diepvrieskist enzovoort, kun je zien op een kopie van bojansarcevic.net van 5 mei op archive.org.

Sentimentality is the core heette ook zijn tentoonstelling in ‘Modern Art’ Vyner Street, London, eind 2018. Ook op YouTube staat Sentimentality is the core, met een stuk of 5 diepvriezers. Op GalleriesNow vind je ook werk van Šarčević.

Wikipedia: Bojan Šarčević

Grace Schwindt

Grace Schwindt, performance Frozen Dance, 2019-05-26, Brief Encounters, veld
Het veld waar de performance Frozen Dance
Grace Schwindt plaatsvond (Brief Encounters).
Zie voor de performance (2019-05-26) de video.

Mijn foto laat niet veel meer zien dan het veld waarop op 26 mei de performance Frozen Dance plaatsvond. Op de zwarte ‘sokkels’ stonden kleine glazen beelden van Willem van Oijen.

Op Vimeo staat een verslag op video van Frozen Dance van Grace Schwindt. De video is voorzien van een uitgebreide Engelstalige toelichting.

Op de site van Grace Schwindt (Duitsland) vind je werk van haar, en overzichten van exposities, recensies en interviews.

Er is nog geen pagina over Grace Schwindt op Wikipedia [2021-01-17].

Eric Sidner

Eric Sidner, 5 heads (head 1, head 2, etc.) (2019) Lustwarande 2019
Eric Sidner, 5 heads (2019)

Werk en een bio van Eric Sidner (Verenigde Staten) vind je bij galerie Deborah Schamoni. Tevens een fraaie slideshow, waarin ook foto’s van de 5 heads van Delirious.

Op bovengenoemde pagina staat ook een kleine maar gave pdf, getiteld Searching for the Artist’s Intentions in Suspended, Sculptural Paintings, door Will Heinrich, 2015-12-05.

Zie ook deze 2 zeer gevarieerde pagina’s van Art Viewer: Eric Sidner (1) en Eric Sidner (2).

Er is nog geen Wikipediapagina over Eric Sidner [gecheckt op 2021-01-23].

Filip Vervaet

Filip Vervaet, Setting (2019) Lustwarande Delirious, Oude Warande, Tilburg
Filip Vervaet, Setting (2019)

Op de website van Filip Vervaet (België) vind je behalve werk ook zijn bio.

Van 25 mei t/m 18 augustus 2019 liep in Cultuurhuis de Warande in Turnhout zijn tentoonstelling: Up On The Hill, Down By The River. (De link daarnaartoe bestaat niet meer. De website van het Cultuurhuis heeft geen archief. Dat is kut. Maar er is een kopie op archive.org).

Van de site van Cultuurhuis De Warande:
“In de Expozaal van de Warande loopt de nieuwe solotentoonstelling van Filip Vervaet.

Op de twee niveaus van de zaal creëert deze beeldhouwer een boven- en een onderwereld. Bezoekers worden meegenomen doorheen een apart universum.
Vervaets werk is een vurig pleidooi voor het voortbestaan van het oeroude medium beeldhouwkunst.

Zijn werk sluit aan bij een lange traditie van beeldhouwers als August Rodin of Medardo Rosso. Maar zijn voorbeelden komen ook uit het bredere veld van de beeldende kunst, met namen als Turrell, Kapoor, Rothko en Malevitsj. Zijn werk ademt dan ook een eigentijdsheid uit, en roept zelfs een toekomstbeeld op. […]”

Ook tijd.be heeft een artikel over Up On The Hill, Down By The River: Menselijk zonder mensen door Koen van Boxem, 16 juni 2019 (kopieën op zowel archive.org als archive.today).

Filip Vervaet heeft nog geen pagina in de Wikipedia [gecheckt op 2021-01-16]

Aankondigingen, recensies, blogberichten

Tilburgers.nl (1)

De krant Tilburgers.nl kopte op 4 februari 2019 Jubileum jaar voor Lustwarande met grote expositie. Wat de spatie tussen ‘Jubileum’ en ‘jaar’ daar doet, is een raadsel. Maar alla, het is een informatief stukje. Compleet met een afbeelding van Nietzsche’s Rock van Justin Matherly.

Tilburgers.nl (2)

Over Lustwarande 2019 schrijft John Geerts: 15 juni begint tiende jubileumeditie van Lustwarande: Delirious op Tilburgers.nl, 14 mei 2019.

Brabants Dagblad (1)

Jubilerend Lustwarande kijkt weer vooruit, achtergrondartikel door Gerrit van den Hoven, Brabants Dagblad, 23 mei 2019. Over de geschiedenis van stichting Fundament, van Lustwarande, van de soms heftige problemen en de overwinning ervan.

Brabants Dagblad (2)

Boze brievenbussen in de Warande bij de tiende Lustwarande, door Gerrit van den Hoven, Brabants Dagblad 13 juni 2019. Leuke kennismaking met Delirious. (Idem in het Eindhovens Dagblad.)

Over de boze brievenbussen schrijft hij: “Het meest tot de verbeelding spreken de werken waarbij de makers een beroep doen op de fantasie van de toeschouwers. Zoals ‘Boze brievenbussen’ van de Belg Sven ‘t Jolle (1966). In het bos staan opeens zes brievenbussen op een kluitje, uitzinnig vormgegeven alsof er toch ergens in het bos mensen zijn gekomen die hier hun post komen afhalen.”

Omroep Brabant

Omroep Brabant, vrijdag 14 juni 2019: ‘Wie heeft de grootste courgette?’, dubbelzinnigheid ligt altijd op de loer bij de Lustwarande, door Tom van den Oetelaar. Met een korte stukje video met Chris Driessen gezeten op “een hele grote bronzen piemel” (een van de 2 vette courgettes door Sarah Lucas) en eentje over de “Boze Brievenbussen” van Sven ‘t Jolle. Ook foto’s van het werk van Claudia Comte, Eric Sidner en Justin Matherly.

Tilburgers.nl (3)

Lustwarande 2019: Delirious – door Paula Anguita, Tilburgers.nl, maandag 17 juni 2019

Volkskrant

De eerste wat doordachte en daardoor ook kritische recensie die ik tegenkwam, is die van Sarah van Binsbergen in de Volkskrant van maandag 17 juni 2019. De beelden van Lustwarande laten je anders kijken naar het op zichzelf al prachtige wandelbos in Tilburg. (Ook op archive.today)

Over de titel Delirious en over de kop van haar recensie schrijft Van Binsbergen:
“De curatoren gaven de tentoonstelling de titel Delirious mee, maar om het een thema te noemen gaat wat ver. Daarvoor is de selectie van werken te divers qua onderwerpen, materialen en benaderingen. Het predikaat ‘hallucinerend en euforisch’, zoals de curatoren het thema uitleggen, valt lang niet op ieder werk te plakken.

Gelukkig maar, zou je kunnen zeggen. Want wat de expositie vooral bijzonder maakt is de individuele zeggingskracht van de afzonderlijke beelden en hoe deze reageren op hun omgeving. De beelden staan kriskras langs de wandelroutes opgesteld om nietsvermoedende wandelaars te verrassen. Stuk voor stuk laten ze je anders kijken naar het op zichzelf al prachtige wandelbos, en hoe de kunst zich daar tijdelijk aan opdringt.”

Univers

Een kort bericht met foto’s in Univers, het magazine van de Universiteit van Tilburg. Een frisse neus, kunst en kriebels in het Warandebos, door Adrian van den Eerenbeemt, woensdag 2019-06-19. Inclusief waarschuwing voor de eikenprocessierups, die in de zomer van 2019 nogal actief was in lanen met zomereiken.

[2021-01-17] Univers lijkt of is overgestapt op hosting door wpengine.com. De pagina Een frisse neus [etc.] in het Warandebos is tijdens de verhuizing 4 foto’s kwijtgeraakt.

Telegrof

Ook het landelijke sufferdje voor liefhebbers van sensatie, pulp en tweedehands auto’s plaatst een bespreking: Jubileumeditie Lustwarande in Tilburgs sterrenbos, Telegraaf, 24 juni 2019, door Paola van de Velde.

Over de beelden die Sara Lucas maakt, gebruikt Van de Velde 2× de omschrijving ‘schuine humor’. Je moet je doelgroep nieuwsgierig maken en omzet draaien, nietwaar.

Na de onwaarheid dat de “Oude Warande, beter bekend [is] als het Tilburgse sterrenbos”, volgt de boute bewering dat Lucas de courgettes Florian & Kevin vernoemd heeft “naar twee van haar ex-vriendjes”. Ik geloofde er geen barst van. Ook nu, na een halfuur googelen, denk ik dat Van der Velde een duim heeft zo groot als een courgette van Lucas.

De banale chapeau (‘bovenkop’) doet de deur dicht: “Sarah Lucas zet exen als courgettes te kijk” (kopie op archive.org).

Trendbeheer.com – Niels Post

“Eigenlijk altijd een feest […] Dit jaar een heerlijke jubileum editie, de tiende tentoonstelling sinds 2000.” schrijft Niels Post in zijn bespreking Lustwarande 2019. Veel leuke foto’s erbij (kopie op archive.org).

NRC – Sandra Smets

Sandra Smets zal weleens even flink uithalen: Loodzware teksten bij magere beelden op tiende editie van Lustwarande (NRC 2019-07-27, ook op archive.org). En er met de ondertitel nog een schepje bovenop doen: “Geen omgeving is zo gunstig voor kunst als een wandelpark, en toch weet deze kunstroute teleur te stellen. Op een paar brievenbusmannetjes na.”. Nou, daar ben ik het niet mee eens, hoor!

Dat de Boze brievenbussen van Sven ‘t Jolle helemaal te gek zijn, ja, dat vind ik ook. En dat je in een kleine catalogus die je verkoopt als entreebewijs moet proberen te schrijven voor het grote(re) publiek dat je immers wilt trekken – mee eens. Vervolgens noemt Sandra Smets inderdaad een aantal wel héél sterke beelden, maar dat alle andere ‘mager’ zijn, nee. En het fantastische Estar van Esther Kläs nóémt ze niet eens. Het is overigens wel een leuke en scherpe bespreking.

Wilma Takes a Break (blog)

Vrouwelijke kunstenaars op jubileum editie Lustwarande, een gezellige en informatieve blogpost door Wilma Lankhorst, 6 september 2019.

Brief Encounters ’19

Net als in ’17 en ’18 is ook in ’19 Brief Encounters een onderdeel van Lustwarande. Deze korte ontmoetingen vonden plaats op 26 mei 2019 (archive.org) (3 event sculptures op één dag, namelijk van, door & met: Melanie Bonajo, William Hunt, Grace Schwindt) en op 8 september 2019 (archive.org). Ook toen: 3 event sculptures op één dag, met Phoebe Collings-James & Last Yearz Interesting Negro (VK), Tanja Ritterbex (NL) en Gosie Vervloessem.

Eefje Wentelteefje: ‘Interessant!’

Eefje Wentelteefje is Dol op een goede performance in het bos, door Jeroen de Leijer in Univers 2019-09-09.

Menu

home | overzicht | Oude Warande | Lustwarande 2021 – STATIONS | Delirious pagina 1 | Delirious pagina 2 | Lustwarande 2018 | LW 2017 | LW 2016 | LW 2015 | LW 2011 | Lustwarande 2004 | Mark Wallinger | Dan Weiss | Richard Long | WP-app | archiveren | logboek | dagboek | validator | harrie@harriebaken.nl | Lustwarande Moet Blijven!

Plaats een reactie

veertien + dertien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: